The end of labels?

It will probably seem strange to read these words coming from someone who has run a label for several years, but I am quite convinced that the time for labels is coming to an end. Or perhaps the reader may think it’s normal for me to say this, otherwise I wouldn’t have decided to permanently close Krysalisound but simply to take a small break.
In reality, first of all, I have always struggled to consider myself a label. In my own small way, I have only tried to help talented emerging artists by offering what I already did for myself, but for me, a label is, perhaps ideally, something more. It’s a home where artists should feel safe, be valued with promotion, marketing operations, live performances. But in reality, it’s not like that anymore, except perhaps for labels of a certain importance.
Nowadays, there is a thicket of tiny labels that simply release albums and do little more, even giving the artist a measly handful of physical copies. Promotion is almost non-existent also because fanzines and webzines have lost the value they once had. If there was already little space for concerts before the pandemic, imagine now.
So what’s the point of continuing with the old logic of contacting labels to be published? I don’t find it meaningful except out of habit or mechanization… or perhaps to feed one’s self-esteem that needs to hear from a label, “Your album is amazing, I want to publish it!”
I think it’s time for the artist to start thinking like a freelancer, gradually increasing their fan base and earning 100% from their own art. Perhaps what many musicians have not realized is that labels fundamentally enrich themselves with the art of others, giving very few crumbs to the artists. I am aware that not all artists are inclined to self-promote, but I think that in the long run, it is an effort that can bring great satisfaction, much more enduring than being published by a label. And those who will not find satisfaction perhaps is a clear sign that it is time to do something else, making room for those who truly have talent.
Perhaps I am speaking with too much cynicism, omitting many points that I cannot see, but at the moment this is my point of view which I believe will become increasingly consolidated in the future. A future where music is losing all reference to the past and MUST therefore change its skin, stepping out of the comfort zone, otherwise the risk is that AI will rightfully replace human mediocrity even in the world of music. But this is another point that maybe I will reflect on later…

Probabilmente risulterà strano leggere queste parole proprio da chi ha portato avanti un’etichetta per diversi anni, ma sono abbastanza convinto che il tempo delle label stia per finire. O forse chi legge può pensare che sia normale che io dica questa cosa altrimenti non avrei mai deciso di chiudere definitivamente Krysalisound ma semplicemente di prendere una piccola pausa.
In realtà per prima cosa ho sempre fatto fatica a considerarmi un’etichetta, nel mio piccolo ho solo cercato di aiutare artisti emergenti di talento offrendo quello che già facevo per me, ma per il sottoscritto una label è, forse idealmente, qualcosa di più. E’ una casa dove gli artisti devono sentirsi al sicuro, essere valorizzati con promozione, operazioni di marketing, live. Ma in realtà non è più così, tranne forse per le label di una certa importanza.
Ormai esitste un sottobosco di piccolissime etichette che semplicemente pubblicano album e fanno ben poco di più, regalando addirittura all’artista una misera manciata di copie fisiche. Promozione quasi nulla anche perchè ormai le fanzine e le webzine hanno perso il valore che una volta avevano. Se di spazio per i concerti ce n’era già poco prima della pandemia figuriamoci ora.
Quindi che senso ha continuare nella logica antica di contattare le etichette per essere pubblicato? Io non lo trovo un senso se non per abitudine o meccanicità….o forse per alimentare la propria autostima che ha bisogno di sentirsi dire da una label “ il tuo album è stupendo, lo voglio pubblicare!”.
Io penso che sia arrivato il momento in cui l’artista debba iniziare a pensare come un libero professionista, cercando di aumentare piano piano la sua cerchia di fan e guadagnare il 100% dalla propria arte. Quello che forse tanti musicisti non si sono resi conto è che le etichette fondamentalmente si arricchiscono con l’arte degli altri dando poi agli artisti ben poche briciole. Sono consapevole che non tutti gli artisti sono propensi a sponsorizzarsi, ma penso che alla lunga sia uno sforzo che possa regalare grandi soddisfazioni, molto più durature di essere pubblicato da un’etichetta. E chi di soddifazioni non ne avrà forse è un segnale chiaro che è tempo di fare altro, lasciando spazio a chi di talento ne ha veramente.
Forse sto parlando con troppo cinismo, omettendo tanti punti che non riesco a vedere, ma al momento questo è il mio punto di vista che credo diventerà sempre più consolidato nel futuro. Un futuro dove la musica sta perdendo ogni riferimento col passato e DEVE per questo cambiare pelle uscendo dalla comfort zone altrimenti il rischio è che l’AI sostituisca (giustamente) la mediocrità umana anche nel mondo della musica. Ma questo è un altro punto di cui magari rifletterò più avanti…

Leave a comment